Honda Super Cub 125 (2020)
Tak ako Taliani majú Vespu ako svoj legendárny model, tak aj v Japonsku je takáto legenda. Veď kto si dovolí predať cez 100 miliónov kusov z jedného modelu? Honda Cub to dokázala. Od roku 1958 patrí medzi najpredávanejší model na svete. Predstavujeme vám legendu Honda Super Cub 125.
60 ročná tradícia
Začalo to v Japonsku pred 60 rokmi s ľudovým motocyklom. Následne sa rozšíril aj do celej južnej Ázie, kde malé mopedy a neskôr skútre sú najpoužívanejšie vozidlá. Aj kvôli politickému režimu v našom regióne sa ku nám nikdy nedostal, preto v našich končinách nie je veľmi známa. Máme rok 2019 a Honda sa rozhodla spustiť predaj aj v Európe a teda v oblasti populárnych hipsterov a ikonickej Vespy. To, či bude dizajn Hondy Super Cub na Slovensku populárny ukáže až čas, no prezradím, že naozaj nejde o obyčajný motocykel.
Každý dizajn, ktorý vystupuje z bežného radu má mnoho odporcov, ale aj kopec zástancov, preto ten nebudem hodnotiť. Vzhľad ostal naozaj zachovaný a líši sa len niektorými modernými prvkami. Celý motocykel je zakapotovaný a aj keby ste na ňom šli do divadla, tak sa nikde nezašpiníte. Predný kryt nôh plní svoju funkciu ako aj dlhé blatníky. Napriek aktuálnemu trendu výrazných a agresívne vyzerajúcich hrán kapotáže je tu úplný opak. Všetko je dostatočne zaguľatené a nadväzujúce na seba.
Moderné prvky obalené v starom kabáte
Isto sa pýtate, čím je Super Cub taký výnimočný. Určite vzhľadom, ale aj netradičnými riešeniami. Honda použila na celom motocykli iba LED svetlá, ktoré svietia výborne. Ďalej to je bezkľúčové zapaľovanie, s ktorým stačí mať kľúč vo vrecku. To je povýšené aj na automatické zablokovanie zapaľovania, ak sa vzdialite od vypnutého motocykla. Taktiež nechýba aj elektro-mechanický zámok, ktorý sa odblokuje po stlačení hlavného otočného vypínača. Na diaľkovom ovládači sa nachádza aj funkcia nájdenia motocykla, ktorý vás zvukom a svetlami upozorní, kde sa nachádza.
Ďalšou netradičnou vecou je radenie prevodových stupňov. Použitá je odstredivá spojka so štyrmi prevodmi, čo pri chýbajúcej spojkovej páčke evokuje variátor. Stačí len zaradiť a pridaním plynu sa Super Cub rozbehne. Potom stačí len preradiť pedálmi. Na vyššie prevody radíte predným pedálom a nižšie zadným. Aby toho nebolo málo, tak neutrál nie je medzi dvoma stupňami, ale pred prvým stupňom. Najskôr budete možno trocha zmätený, no už po pár metroch si na to zvyknete. Nevýhodou tohto riešenia je mierne trhnutie pri podraďovaní, keďže nemáte možnosť použiť spojku. Bohužiaľ Honda Super Cub 125 s použitím tejto spojky už nespadá do kategórie skúter a tým pádom je na neho nutný vodičský preukaz na motorku. Nevystačíte si s auto vodičákom.
Prepracované detaily
Na celej motorke je vysoká úroveň dielenského spracovania. Všetky plasty na seba presne lícujú. Prístrojová doska je digitálna kombinovaná s analógovým tachometrom.
Displej je prehľadný a dobre viditeľný aj na priamom slnku. Prístup k nádrži je pomocou elektronického tlačidla pod sedlom. Nádrž má iba 3,7 litra, ale pri spotrebe 1,5 l/100 km je dojazd až 250 km. Úplne bežné tankovanie pri poslednej paličke na displeji vás vyjde iba 4 eurá. Pri nádrži je aj tlačidlo na otváranie vode odolnej odkladacej skrinky na pravej strane. Tá je len núdzová na doklady a na náradie, ktoré obsahuje cca 5 kľúčov.
Kolesá sú 17 palcové a s 10 cm zdvihom sú úplne ideálne na naše mestské cesty. Prekvapila ma predná brzda, ktorá má 220 mm kotúč a je vybavená s ABS. Tá brzdí naozaj skvelo. To sa však úplne nedá povedať o zadnej, ktorá je bubnová a trocha väčšia intenzita by sa jej zišla.
Jazda ľahká ako na bicykli
Po nasadnutí ma veľmi zaujala ľahkosť akou sa ovláda. Ani tie najjemnejšie žienky nebudú mať s váhou a ovládateľnosťou najmenší problém. Bezkľúčový štart je veľmi návykový. Zvuk motora nie je pri voľnobehu veľmi počuť, no pri vyšších otáčkach je už počuteľný aj pre autá. Stláčam predný pedál a radím jednotku. Pri malej rýchlosti preraďujem na dvojku a kým si zvyknem na priebeh motora, tak so mnou pri každom preradení trhne. Ku koncu testu som si našiel grif ako zaradiť s čo najmenším trhnutím. Pri podraďovaní sa tomu nevyhnete, preto je dobré podraďovať pred zákrutou. Motor je použitý z modelu Monkey s výkonom 7,1 kW, no vďaka štyrom prevodovým stupňom si s ním môžete dovoliť aj odvážnejšie predbiehanie. Ovládanie je veľmi jednoduché a krásne poslúcha jazdca. Počas jazdy som mal jednu výhradu k spätným zrkadlám, ktoré pri vyšších otáčkach vibrujú a hlavne, aby som videl za seba, tak som sa musel nakloniť, aby som videl na auto za mnou.
Záver
Ak sa chcete odlíšiť od skútrov, tak Honda Super Cub je ideálna. Ovládateľnosť zvládne aj menej zdatný jazdec. Nízka spotreba, výborný posed, technológie, živý motor a retro dizajn robí z Honda Super Cub 125 motocykel, čo vytŕča z bežného radu a to je jeho pozitívum.
Autor: Škorpo